آخرین اخبار

برای اعلام بی اطلاعی ایران از عملیات گروه‌های مقاومت دیر شده/چه کسانی از حمله آمریکا به سوریه خوشحالند؟

فلاحت پیشه رئیس پیشین کمیسیون امنیت ملی می‌گوید اکنون برای اینکه ایران بگوید هماهنگی با نیروهای مقاومت ندارد، بسیار دیر است و از حمله شب گذشته بعد از نتانیاهو، روسیه خوشحال شده است.

اشتراک گذاری
21 بهمن 1402
کد مطلب : 11778

برای اعلام بی اطلاعی ایران از عملیات گروه‌های مقاومت دیر شده/چه کسانی از حمله آمریکا به سوریه خوشحالند؟

توازن/به گزارش رویداد۲۴؛ زینب غبیشاوی: بامداد جمعه آمریکا در پاسخ به حمله مقاومت عراق به پایگاهی در اردن که به کشته شدن ۳ تن از نیرو‌های نظامی این کشور منجر شده بود، با اعلام قبلی ۸۵ نقطه از مواضع مقاومت در شرق سوریه و مرز عراق را بمباران کرد.

رسانه‌های رسمی سوریه بعد از شروع این حملات اعلام کردند اکثر مراکزی که مورد هدف حملات آمریکا قرار گرفتند به طور کامل تخلیه شده بودند.

کاخ سفید در بیانیه‌ای مدعی شد که در حملات شب گذشته، سپاه قدس ایران و گروه‌های شبه نظامی وابسته به آن را در عراق و سوریه مورد هدف قرار داده است؛ این در حالی است که ایران دخالت در حملات به پایگاه آمریکا در اردن را رد کرده بود.

مقاومت عراق مسئولیت حمله به پایگاه آمریکا را برعهده گرفته و اعلام کرده که ایران حتی دراین باره به ما هشدار داده بود که به مواضع آمریکا حمله‌ای نشود، اما سنتکام «فرماندهی مرکزی آمریکا» در حملات دیشب، انگشت اتهام را به سمت سپاه قدس ایران و شبه نظامیان وابسته به آن گرفته است.

بایدن رئیس جمهوری آمریکا نیز گفته این حملات ادامه خواهد داشت، اما دنبال درگیری نیستیم و هر کسی که برای آزار ما تلاش می‌کند بداند ما واکنش نشان می‌دهیم.

حشمت الله فلاحت پیشه کارشناس سیاست خارجی و رئیس پیشین کمیسیون امنیت ملی که درجریان حضور ایران در کشور‌های منطقه است، در تحلیل حملات شب گذشته آمریکا به مواضع نیرو‌های نیابتی ایران در سوریه و عراق، به توازن/به گزارش رویداد۲۴؛ می‌گوید: جنگی که آمریکایی‌ها شروع کردند، دو بعد دارد، یکی عملیاتی و دیگری تبلیغاتی. بعد عملیاتی جنگ این ۸۵ نقطه‌ای است که مورد اصابت قرار گرفته و این نقاط مربوط به گروه‌های مختلفی است که تحت عنوان مقاومت در مقابل آمریکا شکل گرفته اند و سیاستشان بیرون راندن آمریکا از منطقه است. اما بعد تبلیغاتی جنگ آن چیزی است که آمریکایی‌ها در تلاش برای نمایش آن هستند و هدفشان این است که بگویند به پایگاه‌های سپاه قدس ایران حمله شده است.

او می‌گوید: هدف تبلیغاتی دولت بایدن، مصرف داخلی و اثرگذاری بر مردم آمریکا است و خصوصا قانع کردن آن بخش از سیاستمداران و افکار عمومی آمریکا است که بعد از کشته شدن ۳ نیروی نظامی آمریکا، سعی کردند تا آمریکا را به سمت جنگ با ایران و حمله به پایگاه‌های ایرانه سوق دهند.


بیشتربخوانید:
آمریکا در پاسخ به کشته شدن سربازانش، ۸۵ نقطه در خاک عراق و سوریه را هدف قرار داد


فلاحت پیشه معتقد است خوشحالترین فرد از حملات دیشب نتانیاهو بود، زیرا او در حال رسیدن به هدفی است که از ۷ اکتبر دنبال می‌کرد. تمام تلاش نتانیاهو این بود که ایران و آمریکا وارد جنگ باهمدیگر شوند و اکنون یک گام به هدفش نزدیک شده است.

این عضو پیشین کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه هدف نتانیاهو این است که این جنگ را به جنگ ایران و آمریکا تبدیل کند گفته اکنون زمان مناسبی برای ورود به این چالش نیست، اما از آغاز جنگ غزه گروه‌های مختلف با اسامی مختلف اقدام به موشک‌پرانی‌هایی کرده اند که در نهایت یکی ازاین موشک پرانی‌ها منجر به کشته شدن ۳ سرباز آمریکایی شد و تمرکز جنگ، به سمت ایران و آمریکا منحرف شد.
فلاحت پیشه می‌گوید اگر همانطور که ایران و برخی از گروه‌های مقاومت می‌گویند، این‌ها مستقل عمل می‌کنند، این موضوع باید زودتر از این روشن می‌شد، اما تعلل در شفاف سازی، تحولات را به سمت منافع نتانیاهو سوق داد.

به گفته این کارشناس سیاست خارجی، دو مسیر در شرایط کنونی قابل پیش بینی است؛ یک اینکه ایران و آمریکا حداقل دوباره به میز مسقط یا میزی شبیه به آن برگردند و اختلافات خودشان را در میز دیپلماسی حل کنند. این مسیر هرچند تضعیف شده، اما در راستای منافع دوم کشور است.
به گفته فاتحه پیشه مسیر دوم که محتمل‌تر است این است که آمریکایی‌ها همین جنگ را تبدیل به جنگ فرسایشی کنند، شبیه به کاری که در یمن یا در سال ۱۹۹۰ میلادی با عراقکردند. یعنی جنگ را فرسایشی کنند و هر شب بخشی از پایگاه‌ها را مورد حمله قرار دهند و بگویند متعلق به ایران بوده. در این صورت معنایش این است که دو طرف بر لبه تیغ حرکت می‌کنند.

او می‌گوید اگر آمریکایی‌‎ها جنگ را فرسایشی کنند، با توجه به اینکه مرز‌ها نامشخص است هر عملیاتی میتواند منجر به گسترش بحران شود. در این صورت اگر هریک از طرفین خط قرمز دیگری را رد کند، شرایط قابل کنترل نخواهد بود.

او در مورد گزارش‌ها درخصوص مورد حمله قرار گرفتن مواضعی در المیادین، بوکمال و دیرالزور گفته در حال حاضر از کم و کیف مواضع مورد حمله قرار گرفته شده اطلاعی وجود ندارد هرچند آمریکایی‌ها تبلیغات جنگ با ایران را شروع کردند، اما عملیاتشان عملیات علیه گروه‌های موسوم به نیابتی بوده است. هرکدام از طرفین سعی می‌کنند تا جزئیات گزارش را براساس شرایط سیاسی خودشان نشان دهند.
فلاحت پیشه می‌گوید آمریکایی‌هاچیزی که برایشان اهمیت دارد، تبلیغات جنگ است و مدام اسم ایران و سپاه قدس را در سخنانشان مطرح کنند.

ولی ۸۵ حمله‌ای که صورت گرفته و تجهیزاتی که به کار گرفته شده مانند هواپیما‌های B۱، نشان می‌دهند نوعی هشدار قبل از حمله وجود داشته است. حتی اگر پایگاه‌هایی خالی مورد حمله قرار گرفته باشد، پدیده “حمله به پایگاه خالی شده” در آینده به خودی تبدیل به بحران می‌شود. زیرا گروه‌های افراطی و باقی مانده داعش در منطقه حضور دارند و این پایگاه‌ها می‌تواند مامنی برای گروه‌های تروریستی باشد.

او اعلام بی اطلاعی ایران از عملیات گروه های مقاومت در منطقه را دیرهنگام خوانده و می‌گوید : بیش از سه ماه است که این چالش وجود داردکه ایران پشت حملات است، اما تازه همین چندروز اخیر است که ایران و گروه‌های مقاومت اعلام می‌کنند که ارتباط مدیریتی با هم ندارند. به هرحال این اعلام، یک اعلام دیرهنگام و بی فایده بود و نتوانست مانع از گسترش جنگ و تنش میان ایران و آمریکا شود. 

فلاحت پیشه پیش بینی کرده پاسخ احتمالی ایران بر اساس بررسی عملیات جنگ صورت می‌گیرد نه بر اساس تبلیغات جنگ. آمریکا مدام از جنگ با ایران و حمله به مواضع سپاه قدس ایران سخن می‌گفت، اما در عمل اتفاقی که رخ داد حمله به مواضع گروه‌های موسوم به نیابتی بوده است. 

رئیس پیشین کمیسیون امنیت ملی می‌گوید الان راضی‌تر از همه اول نتانیاهو و بعد روسیه است. بازیگرانی که بسیاری به اشتباه فکر می‌کردند روسیه یک استراتژی ضد آمریکایی را در منطقه راهبری می‌کند، اما می‌بینیم که مواضع روسیه مانند مواضع نتانیاهو است و خوشحال از این شرایط است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 1 =